Min grymma SO-uppgift!

Har inte fått omdöme än men läraren skrattade lite när hon skummade och sa "det här ska bli riktigt intressant att läsa"...
Jag må ej ha hållit mig till grunduppgiften men ändå så har jag typ det.
Blev riktigt nöjd med själva texten (ur en svenska-aspekt) så jag delar med mig till folket! :)

Del 2
Frågeställning 1

Hur påverkar sociala medier våra liv på gott och ont?
Ska vi se saker från den ljusa sidan så har livet blivit så mycket enklare med sociala medier!
Jag kommer ihåg när jag var liten, eller liten och liten… Jag gick i årskurs fyra och hade precis fått min första mobiltelefon.
Det var en Nokia 3310i med polyfoniska ringsignaler, det där ”i” var jätteviktigt för det betydde att jag hade färgskärm!
Om jag var lycklig att den hade färgskärm…
Idag har jag en ”halvsketen” Sony Ericsson-telefon, som spelar både mp3 & mp4, filmar, tar kort och surfar på internet.

Sociala medier har tagit ett sånt stort kliv på bara några få år…
När jag var mindre satt man inne och ”surfade” på lunarstorm, chattade – det var grejor det!
Vad gör vi nu för tiden?
Vi sitter inne på msn och facebook… Vi skriver dagbok på nätet så att alla kan se och lämna en liten hälsning.

På min tid då jag hade en Nokia 3310i, då var jag alltid ute och lekte på dagarna.
Gungade i parken, körde mooncar (om man hann före de stora killarna som sprang snabbare), badade, cyklade, åkte inlines…

Sociala medier har sabbat det hälsosamma livet jag hade skulle man kunna säga…
Varför gå ut och leka i parken när Disney Channel (fatta att Disney har en egen kanal på tv! På min tid gick man på bio och såg 101 dalmatiner för första gången) visar SvampBob Fyrkant?
Varför umgås med vänner när vi kan chatta med varandra hemifrån?
Man slipper faktiskt både borsta håret och sminka sig!

På kvällarna fick jag aldrig vara ute längre än till sju…
När det blev mörkt och gångtunnlarna ekade mer än någonsin så blev det helt plötsligt farligt att vara ute sa mamma.
”Gamla äckliga gubbar gör dumma saker med barn när det är mörkt ute”, därför sprang jag alltid hela vägen hem från min kompis som bodde tvåhundra meter bort samtidigt som jag höll krampaktigt i min Nokia 3310i.

 

Nu när barnen sitter vid sina datorer, inloggade på ”kamrat.com” eller liknande sidor där de försöker skaffa vänner, sitter de äckliga gubbarna på andra sidan nätet under ett alias ” Daniel, pojke 13 år” istället för att lura vid gångtunnlarna…
Nu säger jag inte att alla gubbar är äckliga & kriminella, det kan lika gärna vara tanter eller folk i min egen ålder.


Det blir mer hotfullt med IT, för man vet aldrig vad som finns på andra sidan!
En superhärlig nätdejt med romantiska Rickard kanske slutar i blodbad med en seriemördare istället.

Det sociala mediesamhället håller på att ta över världen, och trots alla hemska saker det kan medföra i och med mer lätt-tillgänglig information, så hänger jag gärna på utvecklingen!
Visst att någon psykopat kan kartlägga mitt liv lättare om jag geotaggar mig själv på facebook hela tiden så fort jag är någonstans…
Men det är ett medvetet val att tagga in mig på dessa ställen, och kan därför undvikas!

Använd internet på rätt sätt så är det inte farligt!

Av: Caroline Joelsson, hund 2 Säbyholm Utbildningar


Jag undrar verkligen vad det är med mig och att alltid lyckas anknyta till mord och såna saker som skräckexempel?!? x)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0